Bila bercakap tentang kewangan, ramai orang selalu mengeluh, terutama bila menyentuh bab simpanan

Ini sudah menjadi lumrah dan kebiasaan bagi orang ramai. Kadang-kadang duit yang dibelanjakan itu terasa seperti air yang mengalir; laju, deras, dan tiada halangan. Duit boleh 'lesap' dalam sekelip mata.Lebih malang lagi, perkara yang sama tidak terjadi pula sebaliknya. Kami pasti kebanyakan warga marhaen turut mengalami perkara yang sama seperti ini.

Kesimpulannya, susah sangat nak simpan duit. Jadi, macam mana nak simpan duit dengan mudah, tanpa perlukan sebarang ilmu pengurusan kewangan yang tinggi. Ada banyak cara sebenarnya. Salah satunya ialah teknik paling sempoi ini yang dikongsi oleh saudara Hafizul Hakim.

Bagi sesiapa yang selama ini mempunyai masalah untuk menyimpan, teknik ini boleh dijadikan sebagai panduan untuk anda mula menabung. Senang sangat nak ikut!

Baca perkongsian penuh di bawah:
“Cuba bayangkan, apa korang dapat beli dengan RM780?”
Mesti banyak benda dapat dibeli. Melancong boleh, nak beli jersi Juventus original pun ok malah nak bawak anak isteri check in di resort mewah pun lepas. Kalau saya, dana sebegini lebih kepada reward pada family. Bawak pergi makan sedap dan sebagainya. Masa mula menyimpan kat mana-mana sekalipun, memang nampak sikit dan tak berbaloi. Apabila sampai penghujung, baru ia nampak sangat besar.

IKLAN

Contoh salah satu tabung yang kita boleh buat ialah Tabung Bajet. Tak payah berpasangan, sendiri pun boleh buat. Cuma sediakan balang kosong je!

Bermula dari Januari dengan RM10 kemudian penambahan RM20 pada Februari dan seterusnya.

Januari: RM10
Februari: RM20
Mac: RM30
April: RM40
Mei: RM50
Jun: RM60
Julai: RM70
Ogos: RM80
September: RM90
Oktober: RM100
November: RM110
Disember: RM120

Korang tahu tak, berapa jumlah total setahun ini bersamaan RM780! Banyak benda dapat dibeli dan dibuat dengan amaun jumlah ni kan. Haa sekarang dah bulan Ogos, sepatutnya ada RM360 dalam balang tu! Cuba korang bayangkan 10 tahun konsisten, dah ada RM7,780! Dapat pergi umrah dah.

Hafizul Hakim
Menyimpan itu mudah, kita yang buat susah!