DONAT LEMBUT GEBU SAMPAI KE MALAM

Bahan-bahan :

A )
1 1/2 cawan air suam
1 paket yis kering
2 sudu besar susu pekat
2 sudu besar gula *campurkan bahan-bahan A kat atas ni, kacau sikit dan biarkan kembang.

IKLAN

B )
4 cawan tepung gandum
2 sudu besar marjerin
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam – Gula castor untuk salut donat nanti. *gaulkan bahan-bahan B jadi macam serbuk roti. • Kemudian campurkan bancuhan yis sikit demi sedikit ke dalam adunan tepung dan gaul rata. Kalau rasa doh macam lembik jangan risau ye. Nanti dia okey lepas dah mengembang.
• Biarkan selama 1jam atau sampai mengembang. Bekas adunan tu jangan lupa tutup ye.
• Bila tengok dah elok naik kembang, tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin.
• Amik sikit adunan, canai dan terap. Lubang tu tekap dengan penutup botol air mineral je. Hahaha. Kalau korang ada acuan donat lagi senang keje.
• Standby tepung gandum ye, untuk elakkan melekat kat jari masa nak bentuk dan terap donat tu. Taburkan juga tepung kat tempat susun donat tu.
• Donat akan kembang sekali lagi lepas dibentuk, so biarkan dalam masa lebih kurang setengah jam macam tu.
• Lepastu bolehlah digoreng. Make sure jaga api, jangan besar sangat.
Siapppp..boleh tabur gula castor ye😋 *kalau nak buat frozen, goreng sekejap je. Dah sejuk, boleh simpan dalam peti ais.

Selamat berdonat

SUMBER : Bawang Channel