Bila lama duduk di rumah, kita jadi tak tahu nak masak apa, tapi perlu ingat, musim PKP ini jangan sampai berlaku pembaziran, pastikan guna sebaik mungkin barang dapur agar tidak terputus bekalan nanti. Ini antara resepi mudah dan tidak perlukan bahan yang melampau banyak pun, terima kasih puan Maznah Sumaila atas perkongsian menu ini.


.

Daging Masak Merah Ala Thai KapKunKap


.

– Bawang Putih 2 bijik size paling besar dalam labu dia.
– Bawang Holand sebijik. Memang banyak guna bawang holand supaya sedap manis.
– Cili Merah yang besar tu
– Sos cili, sos tomato, sos tiram semua ikut suka nanti nak letak banyak mana.


.

Daging dalam 500gram atau ikut banyak mana kita nak makan. Rebus dia besar macam tu dan masa rebus letak pewarna makanan (merah).

IKLAN

Semasa rebus daging aku pecahkan halia dalam 2 inci untuk hilangkan bau dia nanti. Bijak kan?!


.

Lepas tu, daging dah masak kita potong dia seperti di atas. Cantikkan aku potong. Teruja tau mak mertua ampa bila menantu pandai potong daging. Hahaaaa

.

Kemudian, kita goreng daging tadi. Goreng sekejap untuk bagi nampak warna gelap sikit sahaja. X payah lama sangat nanti keras aku tak tanggung jawab. Hahahaaa


.

IKLAN

Guna minyak yang sama (jimat kan) masukkan bawang putih dan bawang holand. Tumis sampai naik bau. Lepas tu letak 1 sudu kecik cili boh.

Nak pedas, letak la banyak sikit. Tiada masalah. Aku perasan jari aku dah start gemuk lah! Adoiiiiii

.

Haaaa ni kita tumis cili boh tadi, lepas tu masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram ye kengkawan.

Banyak mana nak letak? Ikut laaaa, rasa nak ada kuah lebih, letak lebih skit sos2 tadi.

IKLAN

Yang ni aku hampir lupa. Sebab optional sahaja. Cehhhh bahasa omputih dohhhh… Hahaha

Kalau ada sos ikan, boleh letak sikit dalam 1 sudu kecik sahaja. Kalau tiada sos ikan, tidak usah gusar dan bimbang. Tidak berdosa ye.

.

Then, masukkan daging yang kita goreng tadi. Gaul sebati. Letak air rebusan daging dalam 2 sudu besar. Biarkan daging seketika.

Masa ni la ko letak serbuk perasa, gula dan garam ye. Garam jangan banyak. Sebab sos tiram dan sos ikan sudah masin tu.

Dah rasa nak kering, masukkan cili besar ye. Aku hampir lupa cili ni tadi. Hahahahaa..

SUMBER : FACEBOOK Maznah Sumaila